Последните екшън герои: Защо Холивуд не се отказва от своите застаряващи момчета

Том Круз, Харисън Форд и Силвестър Сталоун са сред водещите екшън герои днес – дали Холивуд не е прекалено зависим от застаряващите звезди на 80-те години, пита Никълъс Барбър в материал за Би Би Си.

Съдейки по успеха на новия филм “Мисията: Невъзможна” през премиерния уикенд, публиката все още обича Том Круз. По-конкретно, те обичат да го гледат как се бие, кара бързи коли и скача от ужасяващи височини. През последното десетилетие Круз се концентрира почти изцяло върху превръщането си в мегазвезда на екшъна, прилагайки известната си интензивна концентрация върху измислянето и изпълнението на все по-сложни каскади: в „Мисията невъзможна: Пълна разплата“, част първа, той се спуска с мотоциклет от скала и пада с парашут в долината под него.

Това, което е толкова впечатляващо в тези енергични и откровено опасни подвизи, е, че Круз е на 61 години, което изглежда като зряла възраст за подобни начинания. Но всъщност той е съвсем млад в сравнение с другите водещи холивудски екшън герои. Основната цел на “Светкавицата” беше завръщането на Майкъл Кийтън (71 г.) в ролята на Батман, Силвестър Сталоун (77 г.) и Долф Лундгрен (65 г.) скоро ще участват в четвъртия филм за “Непобедимите”, Арнолд Шварценегер (75 г.) има хитов екшън-комедиен сериал “FUBAR” по Netflix, Лиъм Нийсън (71 г.) ще участва във филма “Retribution”, който излиза през август, а Дензъл Уошингтън (68 г.) ще участва в “Закрилникът 3”, който излиза през септември. И всички те са „бебета“ в сравнение със самия Индиана Джоунс, Харисън Форд, който навърши 81 години миналия четвъртък. Защо Холивуд е толкова зависим от сивокосите актьори, които са склонни към насилие?

“Има нещо успокояващо в това да видиш тези момчета”, казва Ник де Семлиен, автор на “Последните екшън герои”, хроника на бума на екшън филмите през 80-те години. “В тях има истинска носталгия, защото те ни връщат към 80-те години, когато нещата изглеждаха малко по-прости. И ти дават надежда, че когато достигнеш тази възраст, може би ще бъдеш толкова активен, колкото са те.”

“Благодарение на чудесата на безкрайните телевизионни повторения класиките от ерата на Сталоун и Шварценегер все още учат младата публика на екшън”, пише Мат Патчес във „Vulture“. “Те са мигновено разпознаваеми за целия свят – приоритет за студиата, които искат да заграбят долари от боксофиса в чужбина.”

Марките преди звездите

Днес Холивуд е още по-силно фиксиран върху добре познатата “интелектуална собственост”, т.е. имената на марките, които публиката ще познава, преди да отиде на кино. “Ръководени от акционерите и богаташите,” писа наскоро Уенди Айди в “Обзървър”, “студиата са по-склонни от всякога да инвестират в познати, уж сигурни залози, като римейкове на доказани филми, франчайзи, филмови адаптации на настолни и видеоигри – всичко, което има известна разпознаваемост.”

Круз и неговите съвременници притежават тази разпознаваемост на имената. През 80-те години на миналия век те демонстрираха образите си в толкова много различни роли, че се превърнаха в самостоятелна интелектуална собственост. “Отивахте да гледате новия филм на Арни”, спомня си Де Семлейн, “какъвто и герой да играеше”.

Следващото поколение актьори не е имало възможност да се превърне в търговска марка по същия начин. Най-големите късметлии може и да са се сдобили с късмет във франчайзи за супергерои, но не са успели да се развият отвъд конкретните персонажи, носещи ликра и спасяващи света. Нима някой би отишъл да гледа филм само защото в него участва Том Холанд? Как зрителите могат да се научат да обичат неговия образ, когато той е в толкова много филми за Спайдърмен и Отмъстителите? “По-младите актьори се снимат във франчайзи, чиито марки ги засенчват”, обяснява Патчес, “докато по-възрастните актьори имат позната звездна сила и са надеждни световни касови атракции.”

Има опити за изграждане на екшън франчайзи, които не са свързани със супергерои, около по-млади актьори, особено актьори на име Крис, например “Сивият човек” с Райън Гослинг и Крис Евънс, “Евакуация” с Крис Хемсуърт и “Утрешна война” с Крис Прат. Но нито един от тях не се наложи, отчасти защото дебютираха в стрийминг услуги, а не по кината. “Има толкова много съдържание, че е много трудно за един франчайз или звезда да изпъкне”, казва Де Семлиен. “През 80-те години на миналия век един блокбастър можеше да бъде в кината цяло лято и хората да продължават да говорят за него. Това е различно сега, когато включваш телевизора и виждаш как Крис Хемсуърт убива 1000 души.”

И все пак, докато съжаляваме за тези млади актьори, които не могат да се наложат като екшън звезди, трябва да помислим за тези по-малко млади актьори, които не могат да се наложат като нищо друго. Що се отнася до мейнстрийм киното, те почти нямат друг избор, освен да влязат в екшъни, защото Холивуд почти е изоставил по-спокойните среднобюджетни филми, които можеха да им позволят да проведат диалог, без да хвърлят лоши момчета през прозорците в същото време. Поредицата “Джон Уик” с Киану Рийвс (58 г.) показа, че в момента екшън филмите са единственият начин да се съживи една закъсала кариера. Помислете само за Круз. Той може да накара зрителите да го гледат как спринтира на върха на влак, но може ли да ги убеди да го гледат в нежна романтична комедия или политическа драма? Това може да се окаже „мисия невъзможна“ дори за него. 

Още по темата

Отговори

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Wordpress Social Share Plugin powered by Ultimatelysocial